Onze derde week thuisonderwijs tijdens de Coronacrisis.

Maandag 30-03-2020

Nog aardig verzonken in de wintertijd werden we vandaag veel te laat wakker. Op zich niet erg we moeten gewoon even aan het nieuwe ritme wennen. Na een ontbijtje begonnen we weer trouw met 20 minuutjes aan tafel lezen. Dat zijn heerlijke 20 minuten omdat ik dan ook écht verder kom in mijn eigen boek. Daarna hadden we weer “vergadering” en keken we wat alle taken van vandaag waren. Bram en ik moesten naar school om nieuw werk én wat nieuwe boekjes op te halen. Zijn juf zat in de klas en ineens uit het niks zei hij ‘Juf mag ik de tafel van 3 opzeggen?’ Ja hoor dat vond de juf prima. (Ik wist van niks en we hadden ook niet geoefend) Maar hij dreunde de tafel met gemak op…en verdiende een sticker! Ik was zo trots!

Toen wij thuis kwamen waren Carlo en Tijn een knikkerbaan door het huis aan het maken. De opdracht was dat de knikker minimaal 5 seconden in de baan bleef. Ook die opdracht mailden we naar de juf door. Ook dit is natuurlijk spelend leren, ontdekken, bouwen opnieuw bouwen. Leuk voor de afwisseling! Op een kleine discussie met mijn oudste zoon na (die gaven we wat “fiets vrijheid” in de middag maar daar maakte hij wat misbruik van) was het een goeie productieve Maandag! Carlo gaat onverwacht 2 nachtdiensten draaien voor zieke collega’s. Dus morgen en Woensdag sta ik weer een beetje alleen voor de klas.

Dinsdag 31 Maart 2020

Hoge pieken en diepe dalen…zo bestempel ik deze periode thuis. Iedere ochtend begin ik weer vol goede moed aan de opdrachten en probeer ik het allemaal zo leuk mogelijk te maken voor de kinderen. Alleen Tijn heeft er soms echt heel veel moeite mee. Ik ben erachter gekomen dat ik hem dan even moet laten gaan, om hem vervolgens weer gemotiveerd aan het werk krijgen. Even die focus van dat werk af. Even voetballen achter thuis, of darten in de schuur.  De jongens verzonnen zelf een dartspel in de schuur, 5 rondes en dan wie het hoogst gegooid had. Ik vond het goed bedacht! En meteen een stukje rekenen erin. Helemaal goed boys. Ze worden zelf ook steeds creatiever hierin. Carlo moest onverwachts dus 2 nachtdiensten invallen, en dat was wel iets wat meteen weerslag had op mijn humeur. Ik dacht dat ik samen met hem voor stond de komende dagen, en meteen moet ik hem weer 2 nachtdiensten (en dat houdt dus in ook overdag hele dag slapen) mijn man kwijt was. Dat soort dingen kan ik nu even iets minder snel een plaatsje geven. Het komt allemaal wel goed……’S avonds keken wij om 19.00 de nieuwe persconferentie met Mark Rutte en deze avond hoorden we dat we tot minsten ná de meivakantie in deze quarantaine zitten. Dit sloeg wel even in als een bom. Nóg een maand sowieso geen school, niet werken, geen gezellige dagen met collega’s, en thuis zitten. Ik moest het even een plekje geven, en meteen ging onze werk groepsapp continue af met de nodige informatie. Want ook bij mijn bazin schuilt natuurlijk (logisch!) de nodige angst in deze onzekere tijd.

Woensdag 01-04-2020

1 April kikker in je bil!!!! We begonnen deze ochtend met de nodige grapjes, want het is uiteraard 1 April. In de ochtend maakten we het nodige schoolwerk tot 10.00 en ik besloot de jongens even mee te nemen op pad. Het is toch lastig als je man ligt te slapen om dan samen met de kinderen in huis te zijn, en ondanks dat we een tuin hebben maken ze dan nóg teveel lawaai in en om het huis. Ik moest de post doen in de salon, een kleine maar simpele taak die ik graag even op mij nam om een uurtje uit het huis te zijn. Ik nam ze mee naar Oldenzaal en besefte me in de auto dat ik minstens al 3 weken niet in Oldenzaal was geweest! 3 weken! Dat gebeurt me echt nooit. Ik ben minstens 3 keer (en meestal 4x) per week in Oldenzaal. Heel gekke gewaarwording. Ook autorijden had ik al even niet meer gedaan. Zulke “normale” en simpele dingen die ineens “bijzonder” worden. Zo gek! We reden nog heel even langs opa en oma want die hebben we al heel lang niet in levende lijve gezien (uiteraard via Facetime) maar dat is toch anders, en op de gepaste afstand en niet te lang, en als ik naar de salon rijd dan rijd ik praktisch langs hun huis. Het was fijn ze even te zien, en ik zal dit soort bezoekjes nooit meer zomaar voor lief nemen. In de middag was Carlo ook wakker en moesten we natuurlijk nog wat schoolwerk inhalen. Carlo bakte pannenkoeken. Het was een goede dag vandaag! Benieuwd wat morgen ons weer brengt.

(Dit hangt er voor de ramen op de school van de jongens! Zo ontzettend lief!)

 

Donderdag 02-01-2020

Vandaag nam ik het instagram account van Vett_Follow_The_Fun een dagje over! In deze corona periode mag een ouder het account een dag overnemen om te laten zien hoe zij het doen in deze periode. Het thuisonderwijs en alles eromheen. Hoe houd je al deze ballen omhoog in deze periode? Het was erg leuk om een dagje te doen. We hadden al vrij op tijd al ons schoolwerk af, en dat betekende dat we in de middag iets leuks konden doen! We kregen van De Kookzolder een pakketje om zelf een leuke paastaart te gaan maken. Dus dat heb ik samen met Bram gedaan vanmiddag. Dat was super leuk om te doen! Ook Facetime-de ik met mijn schoonzus om haar uitleg te geven, terwijl zij haar zoon met mijn tondeuse te lijf ging, het was echt heel grappig om instructies te geven terwijl zij precies uitvoerde wat ik van haar vroeg. Het is een mooi kort coronakapsel geworden, maar hey alles voor iedereens gezondheid op dit moment! Ook knutselden we allemaal nog een mooie regenboog.

 

Vrijdag 03-01-2020

‘Afmaakdag’ stond er in de mail…….afmaakdag is iedere vrijdag, en houdt in dat de jongens af moeten maken waar ze de rest van de week niet aan toe zijn gekomen qua schoolwerk. Ik probeer dat absoluut niet op te laten lopen, en we maken elke dag netjes wat er gemaakt moet worden. Want dat betekend dat ze dan eerder weekend hebben op vrijdag, want dan oefenen we alleen de tafels, en we lezen gezamenlijk. We waren dus mooi op tijd klaar vandaag, en pppff daar waren we ook wel aan toe moet ik zeggen. De kinderen konden lekker voetballen, en ik deed vast weer de boodschappen voor een dag of 4 (ik probeer zo min mogelijk in de winkels te komen) In de middag deden we wat spelletjes en in de avond kwam het nieuwe seizoen van ‘La Casa de Papel’ weer op Netflix, dus Carlo en ik konden niet wachten tot de kids in bed lagen natuurlijk! Let the weekend begin! En het wordt ook nog prachtig weer dit weekend. Dus lekker in de tuin, en hopen dat de rest van Nederland zich hier ook een beetje aan houdt! Des te eerder hebben we dit virus onder controle.

Zaterdag 04-04-2020

Weekend! We hebben eerst maar eens een beetje uitgeslapen. Na het ontbijt hebben Bram en ik alle onkruid uit de tuin gehaald, en stofte ik mijn hometrainer maar eens af, want ik merk écht dat ik die 3 dagen in de kapsalon waar ik op een dag met gemak 8 km loop niet meer maak……dus ik moet echt thuis gaan sporten. Ik fietste 15 km op de hometrainer, en volgde een online les Xco met de app van Basic Fit. Juf belde in de middag, en vroeg hoe het ging. Ik zei dat het nu een “normale”situatie wordt voor de jongens, en dat hun aandacht verslapt en dat ik meer mijn best moet doen om Tijn bij de les te houden…… ze herkende dat vanuit school, en zei me dat ze binnenkort waarschijnlijk vanaf de Chromebook online les gaat leven, dus dat je haar ook ziet op het scherm. Nou dat lijkt mij een heel goed plan. Ook maak ik me zorgen over of hij geen achterstand oploopt, omdat hij al zo moeizaam mee komt. Ik vroeg haar ook in hoeverre de stof waar wij nu bergen tijd en energie in stoppen straks herhaalt gaat worden? Want als dát zo is, zou ik deze periode graag meer tijd steken in leukere dingen. Niet dat ik ze niet les wil geven, maar het zou eigenlijk ook een bijzondere periode moeten zijn waar ze later ook met wat plezier op terug kijken i.p.v alleen maar gestreste ouders die de hele dag met schoolstof bezig zijn……lastige dingen allemaal. Juf zei dat zij het ook nog niet weet, en school natuurlijk ook nog nooit voor zo’n groot probleem heeft gestaan, en ik begrijp dat. Ik denk écht oprecht dat we na deze Coronacrisis heel veel dingen gaan leren, en hebben geleerd. Verder zei ze dat hij zijn dialoog schrijven niet echt volgens opdracht had gedaan, en of we dit dit weekend samen over wilden doen voor alsnog een voldoende? Ik kon alleen maar denken ‘Neeeeeee nu moet ik hem óók dit weekend nog aan het werk zetten?’ Ik dacht….we zien het wel, ik kijk wel of ik hem hier nog voor te porren krijg. En zo niet dan niet. Het is een keer klaar.

Zondag 05-04-2020

Lente! Het wordt 2o graden vandaag, en wat waren we daar allemaal aan toe. Lekker die warme stralen weer op je huid en lekker de tuin in. Ik deed vanmorgen weer een lekker lesje Xco online, en de jongens speelden lekker in en om het huis. Vooral veel voetballen samen. Erg fijn! We deden lekker spelletjes in de tuin en ik werkte de was bij. Ik bracht mijn draagdoeken weg naar iemand met een baby’tje en heb wel 5 minuten door het raam gestaart naar een prachtig mooi klein meisje! Wat fijn dat mijn doeken nog zoveel gebruikt worden door mensen die willen gaan dragen. Zó fijn!  Mijn ouders fietsten in de middag nog even langs en we deden koffie op afstand. Niks moest alles mocht vandaag…..en dat was heerlijk. En Tijn schreef zelfs op deze Zondag zijn dialoog over!  Want morgen weer een nieuwe schooldag, nieuwe schoolweek en inmiddels gaan we al week 4 in!!! Ongelooflijk! We geven ze straks al 4 weken thuis les. En we vinden onze weg erin. Ook kreeg ik vandaag deze mooie foto van mijn vriendinnetje Christianne uit Haarlem. Er staat ‘je bent mee naar de zee’ En eerder deze week kreeg ik al zo’n soortgelijke foto van mijn vriendin Wendy (die op haar eigen blog ook schrijft over deze periode thuis) Ze weten beide hoeveel ik van de zee houd, en ik vond dat zó lief!

Op naar week 4! Hoe gaat het bij jullie? Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen in deze periode! Deel ze vooral met me….

Heb een goede week! En stay safe!

 

 

Plaats een reactie