Onze vierde week thuisonderwijs tijdens de Coronacrisis

Maandag 6 April 2020

Nieuwe week! En met prachtig weer in het vooruitzicht is het toch allemaal iets zonniger in huize Driezes. Carlo is vanmorgen weer naar Vredestein gegaan om een paar uur te werken. Dat houdt in dat ik deze ochtend weer alleen voor “de klas sta” vol goede moed begon ik er weer aan. We knalden er in de ochtend al aardig wat stof doorheen. Zo konden de jongens na de lunch lekker even voetballen. Wat een weertje vandaag weer!! Om 13.00 was Carlo alweer thuis van zijn werk. En om half 4 had hij zelf ook school (Carlo volgt intern nog een opleiding bij Vredestein) via “teams” dat betekend online les, dus ik moest mijn best doen om de kinderen niet door het beeld te laten lopen. Gelukkig speelde Bram de hele middag in de speeltuin met water en zand. Wat heeft dat kind heerlijk gespeeld! Wel moest er na het eten nog wat werk gedaan worden, dus Carlo nam het rekenwerk weer op zich. Vandaag deden ze goed hun best, ik ben écht trots op ze! Ook oefende Tijn vandaag alvast met “teams” met zijn hele klas zodat hij vanaf morgen tóch les van zijn juf kan krijgen. Het is toch fantastisch hoe dat kan in deze tijden!? Ik heb echt met open mond zitten kijken hoe zij de klas via de computer tóch bij de les houdt, en overwicht heeft. GEWELDIG! De microfoons gaan op ‘dempen’ en zodra zij iets aan iemand vraagt, dán gaat je microfoon open en kun je antwoord geven. Super leuk om te zien!

 

Dinsdag 7 April 2020

 

Vandaag startten we weer redelijk op tijd. De “leestijd” in de ochtend is altijd een erg fijne tijd. Het weer wordt wederom geweldig vandaag, dus mijn streven is redelijk op tijd klaar zijn vandaag. Toch hebben de jongens weer beide aardig wat werk te verzetten. Carlo heeft ochtenddienst, en valt nog steeds in voor zieke collega’s. Rond het middag uur gaan we lekker even wat knutselen. Even ons hoofd uit, en handen aan. Van oud karton geef ik de kinderen de opdracht om een poppetje te bedenken die ‘niet kloppend’ is….dus tegenstellingen. Er komen 3 heel leuke poppetjes uit die wij even later samen schilderden. Later maken we ons werk af, en komt mijn oude buurman ons een paastak brengen. Super lief! Bram en ik tuigen samen de tak op. Het is dat ik hem kreeg, maar anders had ik hem dit jaar niet opgezet. Ik heb totaal geen paas gevoel dit jaar. Ik vind het ook stom….geen plannen om met onze families iets leuks te gaan doen of iets. Ik merk dat ik de lege agenda soms heel stom vind. Ik ben iemand die graag onder de mensen is, plannen maakt, veel weg is met de jongens…..het is er allemaal even niet. En ik vind het gewoon allemaal even heel stom, en saai. Ik laat dat gevoel er maar even zijn, maar niet te lang hoor, want niemand kan hier iets aan doen, of veranderen, maar toch…..’s avonds is er weer een persconferentie met Mark Rutte en onze minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge, er is niks veranderd aan quarantine regels, we blijven in de preventieve lockdown, en pas na 28 April gaan we verder kijken. Wél zijn de sterfgevallen afgenomen wat natuurlijk fantastisch nieuws is! Laten we hopen dat het nog sneller nog meer afneemt. Wat wel erg leuk is om te vertellen is dat ik onze vorige minister van Volksgezondheid Bruno Bruins een beterschapskaart had gestuurd (hij trad af wegens oververmoeidheid) en dat hij de moeite nam om een bedankje terug te sturen naar ons. Super lief!

 

 

 

 

Mijn inspiratie Onze eigen creaties

 

 

Woensdag 8 April 2020

 

We starten de dag weer mooi op tijd, want Tijn had een online les staan van 10.00 tot 11.00 met de hele klas. Wat is die techniek toch fantastisch! De hele klas in 1 programma. Tijn en Carlo maken naderhand samen het rekenwerk, en ik ga met Bram aan de slag. Ik hoopte op tijd klaar te zijn, want normaal is Woensdag ook een halve dag op school, maar het was toch nog weer meer werk dan we dachten. Gelukkig schijnt de zon weer hoog aan de hemel vandaag, en werd het 22 graden! In de middag konden de jongens lekker buiten spelen en voetballen. Ik ga geregeld kijken, en doe tussendoor wat huishouding. Carlo had middag dienst en ging om 14.00 richting werk. Gelukkig was hij alweer na 4 uurtjes werken thuis, en keken we in de avond lekker samen een nieuwe serie op Netflix ‘Ozark’. Ik vind het gezellig dat hij zoveel thuis is nu.

 

 

Tafels oefenen Stukje schrijven over ‘Sjakie en de chocoladefabriek’

 

Donderdag 9 April 2020

 

Er stonden vandaag weer 2 online lessen gepland voor Tijn. Van 09.00 tot 10.00 Engels van meneer Teun, en van 10.00 tot 11.00 rekenles van juf Miranda. Dat was wel even pittig, ik merkte dat hij er na 2 uur ook wel helemaal klaar mee was. Met Bram oefen ik de tafel van 9 nogmaals, en neem hem een dictee af. Ook hij maakt netjes zijn taken af, en ik stimuleer ze door constant te zeggen ‘Jongens laatste dag en dan 4 dagen lekker geen huiswerk!’ Want morgen is het goede Vrijdag, dan Paaszaterdag, eerste Paasdag, tweede Paasdag. Dus echt even lekker niks. We gaan alleen maar leuke dingen (thuis!) doen! En vooral heel heel veel relaxen. Want ik merk dat ik ook wel écht continu heel moe ben, en constant “aan”sta….. Ik wil alles goed doen, en alle ballen hoog houden en ik merk dat dan aan het einde van de week de koek op is. De jongens knallen dan ook hun huiswerk erdoorheen! En Tijn moest nog een Paas knutsel maken voor school, en Bram en ik halen nog een DIY pakketje op bij De Kookzolder voor Pasen. We hebben de paashaas al gemaakt, maar Bram wilde ook heel graag de vlinder samen maken voor Pasen, en ik was het helemaal met hem eens! En nu ik dit zit te tikken is het avond, op witte Donderdag en heb ik me net een wijntje ingeschonken. Wij gaan even genieten!

 

Tussendoor doen wij hier veel spelletjes!

Goede Vrijdag 10 April 2020

 

Vandaag hebben de jongens een vrije dag! Normaal gesproken hoefden ze ook niet naar school vandaag, dus vandaag hoeven ze ook niks te doen. Daar zijn we allemaal wel er blij mee moet ik zeggen….even weer wat ademhalen. Dit weekend is het Pasen, dus extra lang weekend! En het wordt ook nog eens prachtig weer! We pakken vandaag wat klussen in huis aan omdat we daar nu eindelijk eens de tijd voor hebben. De overloop moet al 7 jaar gedaan worden, en die pakken we nu eens aan! Plafond witten, randjes kitten, lamp erin…etc etc…Ook haalde ik bergen onkruid weg, en deed veel spelletjes met de jongens. En ook zij vermaakten zich uren buiten met dit mooie weer.

 

Paaszaterdag 11 April 2020

 

Ik bedacht me maar eens dat ik op tijd in de winkel wilde zijn voor de boodschappen. Dus om half 9 stond ik bij de winkels op Stokhorst. En wat was ík blij dat ik dat had gedaan, want toen ik weg reed met m’n boodschapjes werd het me toch een partij druk! Ik vind de sfeer in de winkels ook afschuwelijk. Mensen zijn óf heel goed met de regels bezig, lopen rustig, wachten op elkaar….. etc….óf ze letten hé-le-maal nergens op! Het “Ik doe lekker net of er niks aan de hand is want IK heb tenslotte geen Corona!” type. Nee Gerda denk ik dan ik ga aan de kant voor JOU hé!? Het boodschappen doen kost mij nu echt bergen (negatieve) energie! Maar laten bezorgen wil ik ook niet, want ik vind dat dat nu voor mensen is die écht niet naar de winkel kunnen. Maar het staat me wel enorm tegen momenteel. Maar goed, ik hoef voorlopig niet meer. Vandaag was ook weer een lekker klungel dagje. Ik was niet helemaal in m’n hum, en deed alleen dingen die ik leuk vond. Ik tekende in de avond nog een leuke Paas kleurplaat voor dit weekend, en deelde hem op mijn blog. We genieten gewoon even van het lekker niks doen.

 

 

 

Straat achter ons huis staat nu weer prachtig in bloei!

 

Eerste Paasdag Zondag 12 April 2020

 

Eerste Paasdag! En wat een heerlijke dag was het. Lekker uitslapen, brunchen, en daarna 3 uurtjes aan het water gezeten met boekjes omdat de heren wilden vissen. Prima hoor ik ga wel lekker in de zon lezen. We vingen wat voorntjes (zielig) maar de jongens genoten zichtbaar. Licht verkleurd zaten we later aan tafel lekker te gourmetten met z’n viertjes. En nu tik ik dit overzicht van afgelopen week alweer. Alweer een week voorbij……4 hele weken thuisonderwijs al. En er wordt me zoveel duidelijk in deze Coronaperiode. Ik kan niet zonder m’n werk, mis mijn collega’s enorm. Ik ben geen juf. Ik ben geen fulltime thuisblijfmoeder. Ik heb nog nooit zo lang niet gewerkt sinds 20 jaar. Ik hou van mensen om mij heen. Ik ben onderprikkeld. Ik ben mezelf even kwijt, en dat komt wel weer terug hoor, geen twijfel over mogelijk. Maar het niet weten hoe lang dit nog gaat duren maakt me soms wel lichtelijk paranoia. Zat er maar een einddatum aan, maar die is er niet. We gaan een 1,5 meter samenleving in hierna, maar hoe ziet die er dan uit? Ik ben aan het nadenken wat voor gevolgen dit voor mij eigen werk heeft….. En wanneer zal ik weer veilig kunnen knippen in de kapsalon. Zoveel vragen, 0 antwoorden. Ze komen wel maar ons geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld, en ik vrees dat dit na 28 April ook nog niet duidelijk gaat zijn. Hebben jullie angsten? Waar denken jullie aan? En wat zullen de consequenties zijn voor jullie werk? Laat het me weten! We gaan ondertussen thuisonderwijs week 5 alweer in!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie