Onze vijfde week thuisonderwijs tijdens de Coronacrisis

Tweede Paasdag Maandag 13 april 2020

Vandaag hielden wij een film dagje, we keken 3 films gooide matrassen op de grond in de woonkamer. En als avondeten aten we hapjes. De jongens genoten ervan! Ik tekende de halve middag en de jongens speelden spelletjes tegen elkaar. Eigenlijk deed iedereen gewoon waar hij zin in had. Het was een vreemde Pasen. Normaal spreken we altijd af en eten we gezellig samen, maar dat zit er dit jaar niet in. Hopelijk volgend jaar weer. We moeten maar even accepteren dat het nu niet anders is. En stiekem heeft zo’n weekend ‘doen waar je zin in hebt’ ook wel iets hoor! Wij hebben er van genoten. Morgen weer een schooldag. Ik hoor net de app binnenkomen met hun huiswerk. *Pling*

We keken ‘Yeti’ wat een leuke film!

Dinsdag 14 april 2020

Vandaag moesten we er wel weer een beetje inkomen na 4 dagen vrij. Gelukkig hadden de jongens wel weer zin om aan de slag te gaan. We hadden het huiswerk er dan ook redelijk op tijd door heen! En werkten ze hard vandaag. Ook belde juf van Tijn mij om de stand van zaken weer door te nemen. In de middag schilderde Carlo de overloop en zo komt ook het plafond in de hal boven steeds meer af! Zo blij mee! Het was een prima dagje vandaag. In de avond maakte ik een fijne avondwandeling met Tijn, en vertelde hij me dat hij toch eigenlijk ook wel weer graag naar school wilde. Ik snap dat wel…

Woensdag 15 april 2020

Vandaag een korte dag. We proberen de Woensdag ook altijd vroeg klaar te zijn, omdat ze normaal op Woensdag ook maar tot 12.00 naar school gaan. Tijn heeft vandaag weer online lessen staan, en ook Bram heeft wat taken die hij vandaag af moet maken. Gelukkig zijn we er redelijk op tijd klaar mee, maar ik verkijk me toch iedere keer weer op de hoeveelheid werk….en dat terwijl we toch écht efficiënt werken. Ik vraag mij werkelijk waar af hoe ouders dit doen als ze er ook nog eens bij moeten werken. Ik zou niet weten hoe ik dat dan moest doen!? Bram en ik maken het rekenwerk, en Tijn krijgt ondertussen Engels van meneer Teun. In de middag kunnen de jongens lekker spelen, en verft Carlo de nieuwe schuurdeur, toch komen we ook mooi aan wat klusjes toe nu! Helemaal fijn.

Donderdag 16 april 2020

Tijn begint de dag weer in ‘teams’ samen met zijn hele klas. Hij volgt online les, en dat geeft mij de mogelijkheid om helemaal 1 op 1 aandacht voor Bram te hebben. Met rekenen gaat hij als een tierelier. Hij vindt dat ook zo ontzettend leuk om te doen! (kind van z’n vader hoor) Het begrijpend lezen daarentegen vindt hij maar niks. Maar helaas staat daar een les van gepland vandaag. Ook vandaag worstelen we ons soms weer door het werk, en er vliegen binnen een paar uur soms wel 3 verschillende emoties door de kamer. Van boos, naar gefrustreerd, naar trots, en weer terug naar boos. Álles vliegt voorbij deze ochtend. En dan er vallen óók nog 2 glazen drinken over tafel. Ik probeer rustig te blijven, maar zo naar het weekend toe neemt ook bij mij de motivatie erg snel af. Sommige stof is zó taai om doorheen te komen, dat ik me bij mezelf afvraag of ik dit soort dingen ooit op de basisschool heb geleerd. Maar goed, rond half 2 brouwen we er een einde aan we zien het morgen wel weer! Wel leer ik Bram in de  middag veters strikken! Hij heeft het trucje redelijk snel door, en hij is zo trots als een pauw! En ik ben trots op hem. In de avond eten we heerlijk spaghetti in het zonnetje in de tuin. Het was een prima dag.

Vrijdag 17 april 2020

Het is vrijdag, dat betekent afmaakdag. Gelukkig lopen we de hele week al goed op schema, en hoeven er niet super veel taken afgemaakt te worden. Met een beetje geluk begint ons weekend al redelijk op tijd.

Tijn heeft nog wat taken af te maken, en omdat hij weet dat het weekend eraan komt is hij extra gemotiveerd om dit snel af te krijgen. Bram moet nog wat tafels oefenen, wat spelling en taal, maar ook hij heeft niet heel veel meer. Om half 2 zijn we klaar met alles, en laat ik de jongens lekker spelen. Wel halen we nog even snel mijn Moederdag cadeau op van school, die Bram zelf thuis moet gaan maken. Zo lief dat ze daar in deze tijd nog aan denken!  Mijn schoonmoeder komt gezellig even op afstand een kop koffie drinken. Laat in de middag bel ik met mijn collega omdat mijn krijtstift binnen is gekomen, we willen even wat op de ramen tekenen van de kapsalon. We spreken nog dezelfde avond af en om half 7 rij ik richting Oldenzaal. Zelfs autorijden voelt nu vreemd, want ik rij bijna niet nu. De salon ben ik ook al 2 weken niet meer geweest, en mijn collega’s heb ik al 5 weken niet gezien. Gek om elkaar te zien, maar niet te mogen knuffelen. Ik mis ze écht! We kletsen wat bij, en ondertussen schrijf ik op de ramen van de salon: ‘Lieve klanten wij missen jullie!’ We drinken na afloop een wijntje samen en rond half 9 rij ik weer terug naar Enschede. Hoelang zal het nog gaan duren voordat we weer gezellig samen in de salon mogen staan!? Niemand die het weet….

Zaterdag 18 april 2020

Weekend! Eindelijk weer 2 dagen geen schoolwerk. We lopen lekker lang in pyama, ik sport thuis door een lesje xcore te volgen online, en in de middag doe ik wat was en huishoudelijke klusjes. Tijn vermaakt zich prima en speelt/voetbalt/skeelert er wat af. Bram daarentegen kan zichzelf gewoon niet vermaken, en vraagt ook vandaag continu mijn aandacht. Ik word er helemaal gestoord van. Ik doe weer een spelletje met hem, maar zeg hem daarna dat ik van hem verwacht dat hij even zelf gaat spelen. Dat lukt hem maar slecht, en ik kan het woord ‘Mama’ niet meer horen! Ik mis het zó ontzettend om soms even alleen te zijn! Ik ben dan ook niet helemaal in mijn hum vandaag. Ik snak naar een halve dag alleen zijn…….ik kán soms niet meer…. morgen hopelijk een betere dag!

Zondag 19 april 2020

Ik besluit er vandaag weer een goede dag van te maken. Want een slecht humeur heeft totaal geen zin in deze periode. We moeten er wat van maken! Carlo heeft het hele weekend al ochtenddienst, dus ik ben tot half 4 alleen met de kinderen. In de ochtend sport ik weer en net na de middag pakken we de fiets om een eind te gaan fietsen. We fietsen naar het park hier dichtbij, nemen een bal mee en terwijl de jongens voetballen loop ik meerdere rondjes door het park om aan mijn beweging te komen. Op de terugweg beloof ik ze een ijsje te gaan halen bij onze favoriete ijssalon, MITS het niet te druk is, ik ga niet in een lange rij staan voor ijs nu. De jongens hebben geluk het is helemaal niet druk. Samen genieten we in de zon van een ijsje, komen we nog een lieve vriendin tegen onderweg waar ik even mee bij klets, en op het moment dat we thuis komen komt papa ook terug van zijn werk. Samen kijken we Lego Masters op tv terug, een programma over het bouwen met Lego. Super leuk! We eten soep met stokbrood, en ondertussen bel ik met mijn vriendinnetje die ik ook enorm mis. We spreken af dat we volgende week een kop koffie op afstand gaan doen!

Aankomende week, is de laatste week voor de meivakantie. En Dinsdag is er weer een persconferentie over hoe nu verder. Ze hebben het erover om de zomervakantie in te gaan korten, en kinderen langer (9 tot 17) naar school te laten gaan, “om achterstanden weg te werken” Op het moment dat ik dat lees ontplof ik bijna!? Achterstanden?! We hebben ons hier uit de naad gewerkt om bij te blijven! Niks zomervakantie inkorten, de kinderen hebben het straks hard nodig na een hele verwarrende periode, met veel gestreste ouders. En van 9 tot 17 naar school!? Diegene die dát bedacht heeft, heeft zelf geen kinderen! Ik probeer me hier niet teveel over op te fokken, ik zie het Dinsdag wel…… Volgende week week 6 dat we weer thuisonderwijs geven. Hoe gaat het met jullie na 6 weken? Valt de motivatie ook een beetje weg? Of redden jullie het allemaal nog?

 

Plaats een reactie